2016. nov 22.

Tanulási zavarok: megelőzés vagy kezelés?

írta: Berényi Lilla
Tanulási zavarok: megelőzés vagy kezelés?

n-dyslexia-628x314.jpg
Egyre több iskolás gyermek küzd számolási, olvasási és helyesírási problémákkal, amelyek oka főleg idegrendszeri eredetű. Sajnos mégis gyakran lustának, butának bélyegzik őket, pedig a megfelelő képzés elegendő lenne a felzárkózásukhoz.

Tanulási zavarnak nevezzük azt, amikor valaki az intelligencia szintjének nem megfelelően olvas, ír vagy számol. Ezek a problémák a központi idegrendszer hibás működéséből erednek, gyakran örököltek és alapvetően nem valamilyen akadályozó külső környezeti hatásra alakulnak ki. Azt azonban fontos tudni, hogy a nem megfelelő körülmények, illetve a kezelés elmulasztás ronthat a gyermek állapotán.

Mik is ezek a tanulási zavarok?

Diszkalkuliáról beszélünk, ha az illető problémába ütközik a számolás során.A diszgráfiás tanulók nehezen birkóznak meg az írással, gyakran felcserélnek betűket, nehezen tanulnak meg helyesen írni.A diszlexiában szenvedők számára az olvasás támaszt nagy akadályokat. Nehezen olvasnak hangosan és gyakran felcserélik a betűket olvasás közben.A diszlexiát mindig valamilyen szintű írászavar kíséri, a diszkalkulia általában nem jár olvasási nehézségekkel, de valamilyen szintű írászavar megfigyelhető.

Miért fontos, hogy ezek a tanulási zavarok minél előbb kiderüljenek ?

Mindenekelőtt azt le kell szögezni, hogy a tanulási zavar nem szűnik meg önmagától és nem is lehet „kinőni”, így a tanulók fejlesztése elkerülhetetlen.

Azok a diákok, akik ilyen problémákkal küzdenek, hamar észreveszik, hogy nem megy számukra a tanulás olyan jól, mint osztálytársaik számára. Gyakran cikizik, piszkálják őket hiányosságaik miatt a társaik, így visszahúzódóak lesznek, és nehezen illeszkednek be az osztályközösségbe. Ezek után gyakran pszichoszomatikus (lelki eredetű testi) tünetek jelenhetnek meg, mint például gyakori hasfájás, fejfájás, hányinger.

Köztudott, hogy a tanulási zavarban szenvedőknél sokkal nagyobb arányban jelennek meg depresszióra utaló tünetek. Továbbá a deviáns tanulók között nagy számban vannak jelen ezekkel a problémákkal küzdő gyerekek. Ezt az az amerikai kutatás is jól bizonyítja, hogy a bebörtönzöttek 52%-a olvasási zavarral küzdött. Szintén ezt a tényt igazolja az a kutatás is, amelyre egy alkohol és drog problémákkal küzdő páciensek kezelésével foglalkozó központ felmérésekor derült fény, ahol a szenvedélybetegek 91 %-nál azonosították a diszlexiát. (LINDER 1996)

Mit kell tenni, hogyha valaki  tanulási zavarral küzd?

Legtöbb esetben (a szülők után) a tanár veszi észre, hogy a gyermek valami folytán lassabb a társainál, nem halad olyan jól a tanulással, hiába szorgalmas. Ekkor ezt jelzi az iskola pszichológus felé, aki észlelve a problémát elküldi kivizsgálásra a gyermeket, ahol előírják, hogy szükség van-e fejlesztő pedagógusra, vagy annyira azért nem súlyos az állapota. Ha fejlesztő pedagógusra van szüksége, akkor azt az iskolának biztosítania kell a számára, segítséget nyújtva a felzárkózáshoz.

Azok a tanulók, akik tanulási zavarral küzdenek, gyakran felmentést kapnak iskolai tanulmányaik során. Ez fontos, hiszen sok esetben hátránnyal indulnak a társaikhoz képest, de nem szabad lebecsülni a képességeiket, hiszen nagyon sok esetben a figyelemmel és egy jó fejlesztő pedagógus segítségével a tanulási zavarban szenvedő diákok is megcélozhatnak elérhetetlennek tűnő célokat.

Természetesen ez nagyban függ a tanuló személyiségétől és a tanulási zavar mértékétől is, így sokszor el kell fogadni a tanároknak azt, hogy néhány diák, akkor sem fog megtanulni helyesen írni, ha ők minden idejüket csak az adott tanulóra szentelik.

Mivel a tanulási zavarok nem megelőzhetőek, csak enyhíthetőek, ezért a tanulási zavarokkal küzdő tanulók számára az a legfontosabb, hogy minél előbb felismerjék a problémát, majd megfelelő képzést és támogatást kapjanak.

Ezt követően a tanároknak pedig el kell fogadniuk, hogy a „problémás” diákok a saját ütemükben haladva sajátítják el a tananyagot. Mindenképpen nagy elismerés és megbecsülés jár azoknak a tanároknak (is!), akik kevésbé látványos eredmények reményében is kitartóan segítik ezeket a diákokat.

 

Forrás: Dr. Tánczos Judit: Baj van a tanulással, Módszerek a tanulási zavarok korrigálásához 2006. Pedellus Tankönyvkiadó

KépGETTY IMAGES/Gary Waters

Szólj hozzá

oktatás tudomány szociológia pszichológia társadalomtudomány pedagógia tanulási zavar Szent Ignác Jezsuita Szakkollégium Berényi Lilla